loading...
سایت رز بلاگ
امید رستمی بازدید : 3 پنجشنبه 28 فروردین 1393 نظرات (0)

 

 

تاثیرات نماز در زندگی

هدف نماز, ذكر و یاد خداوند متعال است ; ذكری كه مقدمهء فكر و فكری كه مقدمهء عمل باشد. .1

2.نماز وسیلهء پاك كردن گناهان است , زیرا خواه ناخواه انسان را متوجه توبه و اصلاح اعمال و رفتار گذشته می كند.

3.نماز سد بزرگی است در برابر گناهان , چون روح ایمان را در انسان تقویت كرده و نهال تقوا را در دل پرورش می دهد. روی همین جهت شرح حال افراد گناهكاری را نزد پیامبرو اولیای گرامی اسلام بیان می كردند و آنان می فرمودند: نگران نباشید. نماز آن ها را اصلاح می كند و آرام آرام ایمانشان تقویت شده و گناه را رهامی كنند.

4.نماز غفلت زدا است , چون در ظرف , پنج بار نماز خواندن در شبانه روز به انسان اخطار می كند و هدف آفرینش را به او گوشزد می كند و موقعیت او را در جهان به یادش می آورد, تا از خالق هستی غافل نشده و بداند ازكجا آمده و برای چه آمده و به كجا می رود.

5.برطرف كنندهء عجب و كبر (خودخواهی و خود برتربینی ) است ; زیرا وقتی انسان روزی هفده ركعت نمازبخواند و در هر ركعتی بوباره پیشانی بر خاك گذاشته و اظهار تذلّل كند, این كار بهترین وسیله ابرای از میان برداشتن غرور و منیت است.

6. موجب پرورش فضایل اخلاق و تكامل معنوی است .نماز انسان را از دیوارهء مادیت بیرون برده و به ملكوت آسمان ها دعوت كرده و با فرشتگان هم صدا و همسازمی سازد.

7.ارزش و قبولی اعمال به نماز است. نماز رمز ارتباط نمازگزار با خالق عالم هستی است كه اگر به طور صحیح انجام گیرد, قصد قربت و اخلاص در نماز گزار زنده می شود كه قبولی همهء اعمال به قصد قربت و اخلاص بستگی دارد.

8. نماز شرایط صحت دارد كه از این طریق دعوت به پاكسازی زندگی و اصلاح آن دارد.می دانیم مكان و لباس و فرشی كه بر آن نماز می گذارند و آبی كه با آن وضو می گیرند و غسل می كنند, باید از هرگونه غصب و تجاوز و تعدی به حقوق دیگران و افراد جامعه پاك باشد.كسی كه آلوده به تجاوز, ظلم , ریا, غصب , كم فروشی , رشوه خواری و كسب اموال حرام باشد, چگونه می تواندمقدمات و شرایط صحت نماز را فراهم سازد ؟چنین كسی اگر بخواهد نماز بخواند, باید این گونه صفات و افعال رذیله را از خود دور سازد, تا جامعه اصلاح گردد.

9. نمازعلاوه بر شرایط صحت , شرایط قبول یا كمال دارد كه رعایت آن ها عامل ترك بسیاری از گناهان واصلاح فرد و جامعه می باشد.در روایات دیگر آمده : نماز پیشوا و حاكم ستمگر و كسی زكات اموال خود را نمی دهد و آن كه غذای حرام می خورد و كسی كه عجب و خودبینی و تكبّر می كند, قبول نیست .روشن رعایت این گونه شرایط به اصلاح جامعه و فرهنگ كمك می كند.

10. نماز روح نظم و انضباط در انسان را تقویت می كند.چون نماز باید در اوقات معیّنی از روز و شب انجام بگیرد كه تقدم و تأخر آن موجب بطلان می شود, واضح است مقید بودن به رعایت وقت , انسان و جامعه را منظم می كند كه همه وقت شناس باشند و كار امروز را به فردا نیندازند ومردم را معطل و سرگردان نكنند.

 

آثار نماز در زندگی بشر

نماز ، عبادتي زيبا و دلنشين است . هنگامي كه نماز با معرفت و خشوع انجام شود ، انسان را تا ملکوت پرواز می دهد و زنگارها را از دل می زداید . نماز ، پنجره ای به سوی روشنایی و زندگی سعادتمندانه است .
به دلیل نقش سازنده نماز و آثار و برکات گسترده آن در زندگی بشر ، به جز نمازهای واجب ، در احکام اسلامی ، نمازهای دیگری نيز مطرح شده است که به آن نمازهای "
نافله " به معنی " زیاده و اضافه " می گویند . این نمازها مستحبی هستند و خواندن آنها واجب نیست ، اما انجام آنها ، نشانه علاقه به نماز و خدا دوستي است . " نماز شب " ازجمله این نمازهاست .
خداوند مهربان ، رسيدن به مقامات متعالي را از ثمرات نافله شب مي داند و با اشاره به همين حقيقت ، خطاب به پيامبر مي ‌فرمايد : " پاسي از شب را ( از خواب برخيز ) و قرآن ( و نماز ) بخوان . اين يك وظيفه‌ اضافي براي توست ، اميد است پروردگارت تو را به مقامي در خور ِ ستايش برانگيزد .
( سوره اسراء آيه 79 )
نماز شب ، عبادتي روح بخش و تاثيرگذار است كه بسيار مورد تأكيد قرار گرفته است . امام صادق (ع) مي فرمايد : " نماز شب ، موجب رضايت خداوند و محبت فرشتگان مى شود ... ( اين نماز ) سنت پيامبران و نور معرفت است که مايه قبولى دعا و اعمال / و موجب بركت در رزق و روزى / و واسطه ميان نمازگزار و ملكوت الهي است . "
در روايات ديگر نيز آمده است : " خانه هايى كه در آنها نماز شب مي خوانند و قرآن تلاوت مى شود ، براى اهل آسمان نورافشاني مى كند ، همانگونه كه ستارگان براى مردم زمين مي درخشند . "       

شب زنده دارى و نماز شب ، نقش زيادي در سازندگى روحى انسان دارد . از همین رو ، حافظ ، شاعر نامی ایران می سراید :
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ
از یمن دعای شب و ورد سحری بود
هياهوي زندگي روزانه ، توجه انسان را به خود جلب مي ‌كند و فكر او را به وادي ‌هاي گوناگون مي‌ كشاند . به همين دليل در كشاكش كارهاي روزانه ، تمرکز ذهن ، آسان نيست . اما در نيمه هاي شب و به هنگام سحر که روح و جسم فرد در پرتو استراحت ، آرامش يافته ، توجه خاصي به انسان دست مي‌ دهد كه نشاط آور و لذت بخش است . در اين محيط آرام و دور از هرگونه ريا و تظاهر ، انسان می تواند در کارهای روزانه خود ، تأمل كند و با نیایش و استعانت از خداوند نیرو بگیرد . به همين دليل ، دوستان خدا همواره از عبادت در نيمه شب و سحرگاهان ، براي تصفيه‌ روح و تقويت اراده ، بهره گرفته اند .
در اوان ظهور اسلام پيامبر (ص) با استفاده از شيوه هاي مختلف تربيتي ازجمله ترغيب مردم به نماز به ويژه نماز شب ، شخصيت مسلمانان را شكوفا ساخت و آنها را به انسانهايي مصمم ، شجاع ، با ايمان ، پاك و با اخلاص تبديل كرد. بررسي رواياتي كه در منابع اسلام در فضيلت نماز شب وارد شده نيز نقش سازنده و روح پرور آن را نشان مي دهد . رسول خدا ( ص) در عبارتي دلنشين مي‌ فرمايد : " كسي كه نماز شب بخواند ، صورت ( و سيرتش ) در روز نيكو خواهد بود . "
علي (ع) نيز مي ‌فرمايد : « قيام شب ، موجب صحت جسم ، خشنودي پروردگار و وزش رحمت الهي / و نيز تمسك به اخلاق پيامبران است . »
شبی دزدی به خانه یکی از عالمان رفت . بسیار گشت ، ولی چيزي نیافت . شیخ كه متوجه آمدن دزد شد ، آواز داد : ای جوان دلو را بگیر و آب چاه را بکش ، وضو بگیر و به نماز مشغول شو ، تا فردا صبح چیزی به تو دهم و محروم نباشی . دزد آنچه را او گفت ، انجام داد . چون روز شد ، شيخ صد دینار بیاورد و به دزد داد و گفت : این جزای یک شب نماز و عبادت توست . دزد یکباره به خود آمد و لرزه بر اندامش افتاد و گفت : زر نمی خواهم . لذت يک شب با خدا آشتي كردن ، قابل محاسبه نيست . مرا به سوي خداوند راهنمایی کن تا راه سعادت را بيابم . پس از چندي ، آن جوان دزد ، در شمار اولیای حق قرار گرفت .
نماز در هر زماني ، ارزشمند و بهجت زاست ، ولی در زمانهاي خاص به ويژه در دل شب ، گواراتر و دلپذيرتر است . هنگامی که پیامبر (ص) از جبرئیل خواست او را پند دهد ، جبرئیل گفت : " ای محمد ، هرچه می خواهی عمر کن ، اما بدان که سرانجام از دنيا مي روي / و به هرچه می خواهی دل ببند ، اما بدان سرانجام از آن جدا خواهی شد / و هر عملی می خواهی انجام ده ، ولی بدان نتيجه عملت را خواهی دید / و نیز بدان که شرف مؤمن ، نماز شب اوست . "
عباد الرّحمن ( بندگان خداي رحمان ) ، کساني هستند که خالصانه و پاک پروردگار را عبادت می کنند . خداوند يكي از ویژگی این انسانها را چنین بر می شمرد : " کسانی که شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می کنند . " ( سوره فرقان آيه 64 )
در جایی دیگر ، خداوند شب زنده داران را دانایان معرفی می کند و در مقایسه با انسان های مشرک و فراموشکار و گمراه می فرماید : « ( آیا چنین کسی با ارزش است ) یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام ، از عذاب آخرت می ترسد ، و به رحمت پروردگارش امیدوار است ؟ ... » ( زمر آيه 9 )
پرهیزگاران ازجمله کسانی هستند که ویژگی هاي آنان در قرآن بيان شده است . یکی از این ویژگیها ، سحر خیزی و نماز و نیایش در دل شب است . در این هنگام ، بیدار دلان مقداري از شب را می خوابند ، سپس به یاد خدا به پا می خیزند و در پیشگاه با عظمت او ، استغفار و طلب بخشش می کنند . خداوند یکتا ، این عشق و ایمان دلدادگان را مشاهده می کند و با دیدن بنده سجده گزار خود ، وجود او را از نور و جلالش ، سيراب می سازد . شاید از همین روست که رسول گرامی اسلام می فرماید : « آخر شب برای تهجد ( نماز شب ) نزد من محبوبتر از آغاز آن است . زیرا خداوند می فرماید پرهیزگاران در سحرگاهان استغفار می کنند . »
آیاتی که به شب زنده داری و مناجات با خداوند اشاره دارند ، به تلاوت قرآن نيز دعوت می نمایند . انتخاب قرآن به عنوان برنامه اصلی شب زنده داري ، برای آن است که در این منشور مهم هدايت ، آموزه های لازم برای اندیشیدن ، تربیت نفس و رسیدن به سعادت وجود دارد . اين كتاب ، مهمترین وسیله تقویت ایمان ، تعالي روح و كسب فضائل انساني است . خواندن قرآن و تدبر در آيات دلنشين آن ، انسان را مصفا مي سازد و راه مستقيم هدايت را به او مي نماياند .
نماز شب ، آداب فراواني دارد ، ولي مناسب است ساده‌ ترين صورت آن را در اينجا ذكر كنيم تا علاقمندان شب زنده دار بتوانند از آن بهره‌ گيرند . نماز شب ، به طور ساده يازده ركعت است كه به سه بخش تقسيم مي ‌شود :
- چهار نماز دو ركعتي كه مجموعا ً هشت ركعت ، نافله شب محسوب مي شود .
- يك نماز دو ركعتي كه نامش شفع است .
- يک نماز يك ركعتي كه نامش وتر است .
نمازهاي دو ركعتي نافله شب ، درست مانند نماز صبح هستند ، ولي اذان و اقامه ندارند . لازم به ذكر است كه قنوت وتر ، از اهميت زيادي برخوردار است .

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظرتون درباره یمطالب سایت چیست؟
    امکانات

    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 39
  • بازدید کلی : 599